In deze module gaan we dieper in op de overeenkomsten tussen motivatieproblematiek, faalangst, concentratieproblematiek en uitstelgedrag. De onderliggende problematiek is bij allemaal grotendeels hetzelfde namelijk. Dit is belangrijk om te weten, zodat je de leerling kan helpen de worsteling bij de kern aan te pakken. Nu wordt er heel vaak alleen gekeken naar de gevolgen en symptomen, maar de kern wordt vergeten. Daardoor zal de worsteling niet blijvend opgelost worden. In deze module leer je wat jij kan doen om leerlingen hierbij op een effectieve manier te begeleiden.
Deze les bestaat uit een filmpje en twee afbeeldingen/schema’s van de overeenkomsten
Hieronder zie je een schema waarin je in grote lijnen de patronen bij al deze worstelingen kan zien. Dit is uiteraard een grove schets van het geheel, maar het geeft je wel al een beeld. Ook zie je het 5G-model hier weer in terugkomen. Het begint met gebeurtenissen, daardoor ontstaan de gedachten en door de gedachten ontstaan weer de gevoelens. Vanuit daar ga je je op een bepaalde manier gedragen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat je fouten maakt. En dat gedrag heeft tot gevolg dat je niks meer durft te doen of juist doorslaat in alles perfect willen doen. Als er dan iets mis gaat, dan denk je al snel “zie je wel, ik kan niks. Ik doe er niet toe”. En dat begint alles weer van voor af aan. Dan heb je dus te maken met self-fulfilling prophecy. Je houdt het (onbewust) allemaal zelf in stand….en daar ligt een taak voor de docenten en ouders. Het vergroten van het zelfbewustzijn, de zelfsturing én positieve feedback helpen daarbij.