Les 2: Concentratieproblemen bestaan niet

Concentratieproblematiek is een gevolg van iets anders, het is dus niet het échte probleem. Denk hier bijvoorbeeld aan de lege competentiebatterij van leerlingen. Die leerling die niet weet wat, hoe of waarom hij iets moet doen zal sneller afgeleid zijn door zaken. Er zijn meer van dit soort oorzaken. Ik zal in deze les delen wat erachter kan zitten.

“Ik heb nou eenmaal een concentratieprobleem” is een dooddoener en met die uitspraak zet een leerling zichzelf vast in de 10% (van het 10-90 principe van Covey. Hij zit in de slachtofferrol en pakt dan geen verantwoordelijkheid). Daar gaan we niet langer mee akkoord. Concentreren is een kwestie van aanpakken, oefenen, trainen en weten wat je eraan kan doen! Want dat kan echt. Het gaat om zelfregulatie en zelfsturing. Ook als je add/adhd hebt.

Deze les bestaat uit drie filmpjes en drie podcasts.

Hieronder een filmpje van Gabor Maté over ADHD. Hij legt uit dat het gedrag van kinderen een gevolg is van het gedrag en de gevoelens van ouders. Dat er nu meer diagnoses zijn wil zeggen dat er een probleem is in het gedrag van ouders. Als we willen dat kinderen zich weer anders gaan gedragen, moeten de volwassenen ander gedrag laten zien.