De volgende batterij is die van de competentie. Het gevoel hebben dat je kan voldoen aan de gewenste resultaten én dat je vertrouwen hebt in je eigen kunnen. Als een leerling dit heeft voelt hij meer motivatie dan de leerling die al de ervaring heeft dat hoe hard hij ook leert, toch onvoldoendes blijft halen. De laatste leerling zal daardoor ook sneller opgeven en afhaken.
Deze batterij is bij bijna álle leerlingen die ik heb begeleid, half vol of leeg. Deze batterij is dus ook heel vaak een van de oorzaken waardoor de motivatie verdwijnt bij leerlingen.
En dat is niet zo gek, want als je niet goed weet wát je moet doen en hóe je iets moet doen, dan lukt het beginnen met werken/leren ook niet. Dan ga je uitstellen en wordt het zoveel op den duur dat je afhaakt. Je raakt het overzicht ook nog kwijt van alles wat je moet doen. Dus trek je je handen er vanaf, want waar moet je nu beginnen? Dit is een veel voorkomende valkuil.
Het is belangrijk dat je als docent weet wat jij kan doen om een leeromgeving te creëren waarin leerlingen het gevoel hebben dat ze de leerstof aankunnen. Dat zorgt namelijk voor meer motivatie.
Structuurondersteuning is hier een belangrijk onderdeel van:
1. Duidelijke uitleg van de opdracht, zodat de leerling weet wat hij moet doen.
2. Helder hoe de leerling wordt beoordeeld.
3. Aangeven wat ervoor kan zorgen dat de leerling successen behaald bij deze opdracht.
4. Helder hoe en wanneer de leerling feedback krijgt op het te bereiken doel
5. De leerling krijgt positieve feedback op waar hij staat ten opzichte van het einddoel.
6. Helder hoe ze hulp kunnen vragen, welke hulpmiddelen ze kunnen inzetten, hoeveel tijd ze hebben en wanneer je bereikbaar bent voor vragen.
7. Consequent optreden en voorspelbaar zijn
Onder het filmpje staan nog 2 interessante documenten.
Een artikel van de Correspondent en een e-book met leren-leren tips per vak
Wie serieus neemt hoe onze hersenen werken zou het onderwijs radicaal anders inrichten, zegt hoogleraar sociaal-cognitieve neuropsychologie Harold Bekkering. Dan zou de nieuwsgierigheid van de leerling het uitgangspunt zijn, en niet het lesboek.
Bron: De Correspondent
Samen met 1e graads docenten heb ik de meest voorkomende valkuilen en de beste leertips per vak gebundeld (vooral gericht op ahvo/vwo bovenbouw). Ik breid hem graag uit voor álle niveaus, dus heb je tips en aanvullingen, ik hoor het graag! Marieke@ coachpraktijkblijleven.nl
Dit e-book mag je onder leerlingen verspreiden om ze te helpen met het leren leren. Hoe beter leerlingen weten wat er mis gaat en wat ze anders kunnen doen, hoe meer motivatie ze zullen ontwikkelen en hoe beter ze zullen scoren op toetsen.