In dit filmpje hierboven wordt duidelijk in beeld gebracht wat er kan gebeuren als een leerling zonder doel aan de slag gaat.
Het stellen van doelen maakt besluitvorming mogelijk, en het tegenovergestelde is ook waar. Het stelt mensen in staat om te filteren door wat belangrijk is, de moeite waard is om na te streven en wat niet.
Doelen stellen, we vragen de leerlingen regelmatig om doelen te stellen.
Doelen geven ons leven sturing. We bepalen met doelen een richting waar we naar toe willen gaan in ons leven. We staan dan even stil bij wat wij écht belangrijk vinden in ons leven. Wanneer zijn we tevreden over ons leven en de invulling die we eraan geven?
Alleen de leerling zelf kan zijn gedrag veranderen om zijn doelen te behalen, zoals in de uitspraak van Mary Ferguson hierboven mooi beschreven staat. Maar je kan als docent wel de begeleiding en support bieden om de doelen zo te formuleren dat het haalbare doelen worden.
– Bewustere keuzes te maken
– Het vergroten van hun eigenaarschap
– Richting te geven aan hun leven
– Focus
– Zichzelf beter te leren kennen en te managen
– Bezig te zijn met het (leer)proces in plaats van alleen het resultaat
– Zelfvertrouwen ontwikkelen in eigen kunnen
– Bewust te worden van de invloed die zij kunnen uitoefenen op hun leven
– en nog veel meer…
Besluiteloosheid, gebrek aan focus, verveling en het niet hebben van iets specifieks om naar te streven, gevoel van nutteloosheid, het gevoel niet alles uit het leven te halen. Symptomen van depressie. Wegduikgedrag. Overmatig drugs-en alcoholgebruik of gamen. En ga zo maar door.
Doelen stellen is dus heel waardevol en nuttig om het eigenaarschap te vergroten!