Doelen stellen én ernaar streven kan best lastig zijn voor leerlingen. Vaak schrijven ze dingen op als “goede cijfers halen. Slagen.. Overgaan. Rijk worden. Grote villa en sportauto”. De doelen zijn vaak te groot en vaag, waardoor ze er eigenlijk niks voor doen om ze te behalen.
1. Te vage of te grote doelen stellen
2. Je doelen alleen bedenken en niet opschrijven, hierdoor wordt het gewoon een van de zoveel gedachten die je op een dag hebt en zal er weinig gebeuren.
3. Alleen het eindresultaat willen hebben en je daarop focussen en daardoor vergeten haalbare tussendoelen te bedenken om naar het einddoel toe te werken. Daardoor is de eerste trede van de ladder naar hun doel te groot en doen ze niks….Zie het rechter mannetje op de afbeelding hierboven. Dat is ook precies de reden waarom een ontwikkeldoel voor meer succes zorgt dan een prestatiedoel.
Haalbare doelen stellen én behalen is dus best een kunst. Dat komt vooral doordat je een bepaalde gedragsverandering moet aanbrengen. Gedrag veranderen vraagt om continuïteit, doorzettingsvermogen, kleine stapjes, een duidelijk doel én van je discipline uiteindelijk nieuwe gewoonten/routines maken. Je wilt namelijk iets veranderen in je leven. In het begin kost dat moeite, tijd en energie.
Het is belangrijk om comfortabel te worden in het oncomfortabel zijn…nieuwe dingen leren is in het begin namelijk vaak oncomfortabel. Terugvallen in oud gedrag is dan al snel een valkuil…
In dit filmpje leg ik aan leerlingen uit hoe zij ervoor kunnen zorgen dat ze op de juiste manier doelen stellen.