Samenvatting, alle belangrijke punten op een rij

Les 1: Eigenaarschap, wat is dat eigenlijk?

Eigenaarschap is dat de tiener zich verantwoordelijk voelt voor zijn/haar eigen leerproces én er ook bewust sturing aan geeft. Bijvoorbeeld door voortdurend alert te zijn op wat goed en niet goed gaat en vervolgens initiatief neemt om bij te sturen als iets niet goed gaat.
Eigenaarschap is een belangrijke ontwikkeling om je eigen leven sturing te geven. Om eigenaarschap te kunnen ervaren en pakken is het noodzakelijk om te weten waar je invloed op hebt. Dat je daadkracht toont. In plaats van dat het leven en een situatie je overkomt, dat je stil gaat staan bij “oke en wat is mijn aandeel hierin en wat kan ik hiermee?”. 

 Les 2: Do’s en don’ts rondom eigenaarschap

Do:
– Ruimte geven om fouten te kunnen maken en zelf te ontdekken
– Autonomie geven, om eigen keuzes te kunnen maken
– Helpen met structuur en overzicht, zodat ze weten wat er moet gebeuren
– Checken of je passende hulp geeft door het te vragen aan je tiener
– Begeleiden/meedenken zodat je tiener het gevoel heeft het te kunnen (leren)
– Ondersteunende feedback geven, zodat je hem helpt met de volgende stap
– Vertrouwen geven in dat het hem gaat lukken, opgeven is geen optie. Winnaars gaan door.
– Erkenning en waardering geven voor de inzet

Don’ts:
– Controleren, beklemmen, er bovenop zitten. Handelen vanuit angst.
– Sturen, voorop lopen, vertellen hoe het moet. Ongevraagd advies geven.
– Boos worden bij fouten, onvoldoendes, vergissingen.
– Je tiener continue redden als iets dreigt mis te gaan.
– Spullen afpakken, zodat hij niet wordt afgeleid.

 

 Les 3: Mobieltjes, gamen, technologie en eigenaarschap

– Een brein dat steeds wordt afgeleid door een mobieltje kan een brokkelbrein worden.
– Een brokkelbrein heeft een korte spanningsboog, heeft moeite met lange teksten lezen, concentreren en het onthouden en archiveren van informatie.
– Het is de taak van ons als ouders om onze kinderen te begeleiden bij het leren omgaan met de huidige technologie en alle tactische psychologische spelletjes die er worden gespeeld om je op je scherm bezig te houden en geld te verdienen aan je. Leer je kind zelfsturing en eigenaarschap rondom schermpjes.
– Reflexbrein is makkelijk, snel, veel dingen tegelijk, trekt je aandacht
– Denkbrein is trager, denkt na, kan maar één ding tegelijk, moet je aandacht geven, is doordacht.

 Les 4: Fouten mogen maken om te kunnen leren

– Het is belangrijk om je kind de ruimte te geven om fouten te maken zonder afgestraft te worden.
– Vaak zeggen ouders dat hun kind fouten mag maken, maar handelen ze er niet naar.
– Onze hersenen komen in actie als we een fout maken, ze zorgen voor motivatie om het de volgende keer beter te doen, daar leren we het meeste van!
– Fouten mogen en kunnen maken zorgt uiteindelijk voor meer succes, omdat kinderen meer durven te proberen en oefenen.